Jak przygotować się do prowadzenia lombardu?
Przynajmniej część z nas w pewnym okresie swojego życia marzyła o tym, aby mieć własne przedsiębiorstwo. Świetnym biznesem w dzisiejszych czasach może być lombard, ponieważ jeśli tylko wszystko będzie dobrze zrobione, to będzie to interes na wiele lat, który przyniesie niemałe dochody. Jak więc założyć lombard? Prowadzenie przedsiębiorstwa nie jest wcale takie łatwe, nie łatwiejsze będzie także samo jego założenie. Dlatego też warto czasem nieco poczytać wcześniej, o tym, jak założyć przedsiębiorstwo, a w tym wypadku lombard. Może to się przydać w mniejszym lub większym stopniu, jednak jeszcze nigdy nikomu nic się nie stało od przybytku wiedzy.
Lombardy z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Szkoda byłoby tej tendencji nie wykorzystać, jako przedsiębiorca. Jeśli istnieje jakaś nisza na rynku, to warto ją szybko zagospodarować. Umiejętne wykorzystanie okazji daje duże możliwości rozwoju, a także umożliwia stworzenie sobie dochodowego biznesu, który pozwoli na spokojne życie. Lombard to może być świetne przedsiębiorstwo, trzeba tylko jedynie wiedzieć, jak taką firmę skutecznie prowadzić.
Jak powinien wyglądać współczesny lombard?
Najważniejszy jest pomysł i to właśnie od niego należy zacząć. Koncepcje mogą być różne, jednak muszą one przede wszystkim spodobać się potencjalnym klientom i mimo wielu pomysłów, to właśnie na nich trzeba patrzeć, jeśli ktoś chce osiągnąć sukces. To klienci mają potrzeby, które trzeba spełniać i to do nich właśnie musi być dopasowany biznes. Ktoś może mieć świetny pomysł, który jednak nie przyjmie się wśród konsumentów i cała inwestycja pójdzie na marne.
Na pewno należy odciąć się od dawnego postrzegania lombardów i najlepiej jest też nie trzymać się ściśle tej nazwy, jaką jest lombard. Tak naprawdę, to jest tylko typ przedsiębiorstwa, więc nie musi to jasno widnieć w nazwie. Pomysł może być inspirowane innymi sklepami, może być inspirowany lombardami na przykład zza oceanu, gdzie wyglądają one nieco inaczej i też są wśród ludzi popularniejsze. Nie ma co ukrywać się za szczelną szybą, czy też tworzyć małego i ciasnego pomieszczenia, w którym wszyscy będą czuć się ciasno i nieprzyjemnie. Lombard, jeśli ma być dość duży i ma mieć spory asortyment, powinien być przestronny i dać możliwość spokojnego obejrzenia każdego produktu, najlepiej będzie także, jeśli wszystko miałoby swoje miejsce. Jeśli coś układa się estetycznie i według jakiejś reguły, będzie to po prostu lepiej postrzegane i na pewno ludzie częściej będą chcieć odwiedzać miejsca, które są przyjazne dla nich, niż ciasne pomieszczenia, w których ciężko będzie się nawet minąć dwójce klientów.
Zadbać należy o każdy szczegół, o każdy najmniejszy detal. To ma być po prostu przedsiębiorstwo, które będzie zauważalne i odwróci zdanie ludzi, które zostało zbudowane na podstawie odwiedzania lombardów dekadę temu i jeszcze dalej.
Jak przygotować się do prowadzenia lombardu?
Poważne podejście do nowego przedsiębiorstwa musi być podparte silnymi fundamentami, do których należą wszelkie przygotowania, które należy poczynić przed rozpoczęciem biznesu. Szczególnie trzeba się skupić na przygotowaniach, jeśli to ma być kogoś pierwszy biznes.
Choć wiele osób nie przywiązuje do niego planu i raczej, jeśli już musi, to robi go niedokładnie, to w przygotowaniach do prowadzenia przedsiębiorstwa bardzo ważny jest biznesplan. Większość przedsiębiorstw, które jest tworzonych bez żadnego wcześniejszego zaplanowania, zostaje zamknięta już w przeciągu nawet kilku pierwszych miesięcy. Jest to po prostu strata czasu i pieniędzy. Przygotowanie solidnego biznesplanu nie zajmie dłużej niż kilka dni, a do pomocy zawsze można znaleźć jakiegoś przedsiębiorcę, albo ekonomistę, czy też po prostu podpierać się Internetem.
O biznesplanie można więcej przeczytać w innych artykułach, których całą masę można znaleźć przy pomocy wyszukiwarki, jednak warto wiedzieć, że przede wszystkim powinno się w nim zawrzeć co najmniej kilka podpunktów. Na początku będzie to przede wszystkim charakterystyka firmy. Charakterystyka to dokładne określenie, czym będzie się przedsiębiorstwo zajmowało, do jakich klientów chce trafiać i jakimi produktami będzie się zajmować. Bardzo ważne jest też określenie w niej formy prawnej przedsiębiorstwa. Formie prawnej należy poświęcić nieco więcej uwagi, ponieważ będzie to odbijało się na późniejszym prowadzeniu firmy, na sprawach księgowych, a także na kontakcie z klientami.
Nie może też zabraknąć analizy bliskiego i dalszego otoczenia. Tyczy się to analizy podobnych przedsiębiorstw w okolicy, a także warunków do prowadzenia biznesu, to znaczy podejście konsumentów, czy warunki prawne. Ma się to opierać na prawdzie, dlatego trzeba dokładnie zbadać całą okolicę miejsca, w którym znajdować będzie się firma, a nie może to być tylko przypuszczanie jakiejś sytuacji. Dzięki takiej analizie będzie wiadomo, na co można przygotować się już teraz. Konkurencja może być większa lub mniejsza i na podstawie tej analizy będą następnie wyprowadzone wnioski, które pozwolą na wyróżnienie się wśród konkurencji i stworzenie czegoś, co przyciągnie klientów z innych firm właśnie do tej świeżo przez nas założonej.
No i jednym z ważniejszych punktów jest także plan finansowy. Musi się w nim znajdować przede wszystkim informacja o tym, jaki jest stan posiadanego majątku na początek, jakie ma się zasoby finansowe, które można jeszcze zainwestować i jakie są oszczędności na nieplanowane wydatki no i też trzeba właśnie uwzględnić wszelkie wydatki i koszty. Nie można pominąć niczego, od zwykłych opłat za lokal, aż po potencjalne straty. Trzeba też przewidzieć, że w lombardzie skupuje się przedmioty od klientów, a nie tylko sprzedaje, więc trzeba być przygotowanym na potencjalne wydatki już od samego początku.
Jeśli już biznesplan jest przygotowany, to czas zająć się czymś innym. Lokal mógł być wybrany o wiele wcześniej lub też niektórzy czekają z nim prawie do samego końca. Lepiej jest jednak zdecydować się na odpowiednie miejsce przed napisaniem biznesplanu, który trzeba uaktualniać o wszystko, co zdarzyło się jeszcze przed założeniem biznesu. Od tego, gdzie będzie znajdować się nasz lokal, będzie zależało, jacy klienci będą do nas uczęszczali, jakich produktów i usług możemy się spodziewać najwięcej, w dużej mierze będą od tego zależały także nasze ceny, no i też koszty prowadzenia przedsiębiorstwa. Lokal powinien być odpowiednio duży, aby klienci czuli się w nim dobrze, powinien być także wyposażony w kamery i sejf, aby dobrze chronić swoje przedsiębiorstwo i majątek.
Reklama jest dźwignią handlu i również na nią trzeba postawić, jeśli ktoś chce osiągnąć sukces. Może to być reklama internetowa, mogą to być plakaty, banery itd. Im więcej osób dowie się o tym, że powstało nowe przedsiębiorstwo i ma coś ciekawego do zaoferowania, tym ludzie będą je chętniej odwiedzali. Można też promować się różnym i promocjami, ulgami dla stałych klientów i na jeszcze inne różne sposoby, które tylko komuś przyjdą do głowy. Taka reklama może być kosztowna, jednak opłaca się na nią postawić, ponieważ dzięki temu można liczyć na odpowiednio duże zyski.
Jaki powinien być właściciel lombardu?
Żaden biznes nie osiągnie sukcesu, jeśli będzie się nim zajmować ktoś bez odpowiedniego podejścia, dlatego to, jaki jest właściciel, jest równie ważne co pomysł na przedsiębiorstwo i jego reklama, a może nawet i ważniejsze.
Na początku zapewne obsługą klientów i wszystkim, co związane z lombardem, będzie zajmować się właściciel, dlatego musi być on wielozadaniowy. Z rodzaju przedsiębiorstwa wynika także, że musi on znać się na różnych dziedzinach po trochu. Będzie przecież przyjmować produkty, które należą do elektroniki, do zabytków, a nawet pojazdy mechaniczne i różne inne produkty. Żeby nie przepłacić za nie, trzeba wiedzieć, jak powinny być one wycenione. Dlatego właśnie ta różnorodna wiedza bardzo się przydaje. Przecież jeśli właściciel nie byłby odpowiednio przygotowany, mógłby być często oszukiwany przez swoich klientów i może się to po prostu bardzo źle skończyć. Te umiejętności, które zostały opisane, można nazwać umiejętnościami handlowymi, które właśnie będą odpowiedzialne, za odpowiednią wycenę i ocenę stanu produktów.
Jak w każdym lombardzie, także tutaj będzie zapewne dochodziło do sytuacji, w których i klient i właściciel będzie chciał się targować. Dlatego też dobrze byłoby przygotować się i z tej dziedziny. Jednak nie ma być to przygotowanie na zasadzie, że będzie się tak długo przekonywało klienta, aż zgodzi się na cenę, lecz realna nauka negocjacji. Może to być jakiś kurs, mogą być to książki, z których można się uczyć, lecz ważna jest po prostu ta prawdziwa nauka. Następnie te umiejętności można szkolić w czasie pracy i dzięki temu właśnie prowadzenie przedsiębiorstwa również stanie się skuteczniejsze.
Same umiejętności handlowe i negocjacyjne jednak nie zawsze mogą się przydać. Czasem może się po prostu zdarzyć sytuacja, w której obsługujący klienta nie będzie znać się na danym typie rzeczy, z którą się zetknął, nie będzie wiedzieć, jak ją wycenić, więc także jasne jest to, że po prostu okazja może przejść mu prosto przed nosem. W takim wypadku albo można zrezygnować z okazji, albo też po prostu szybko znaleźć informacje na temat podobnych produktów i ich cen. Wystarczy tylko umiejętnie posługiwać się Internetem i już będzie po problemie. Internet to źródło wiedzy, które w takim przedsiębiorstwie może naprawdę bardzo się przydać.
Na samym końcu opisywania tych cech nadeszła pora, aby wspomnieć nieco o bardzo ważnej rzeczy, jaką jest pewna cecha charakteru. Obsługując klientów lombardu, można spotkać się z różnymi ludźmi, którzy tylko po to, aby osiągnąć większe korzyści z handlu ze sprzedawcą, mogą opowiadać różne historie, które po prostu będą chwytały za serce. Sprzedawca może im ulec i stracić na tym lub też trzymać się silnie swoich postanowień i nie zwracać uwagi na sytuację klienta. Właśnie to odrzucenie współczucia i litowania się nad klientami jest ważne. Wiadomo, że ludzkim odruchem będzie pomoc, jednak czy przedsiębiorca ma rezygnować z zarobku dlatego, aby cały czas pomagać innym? Szczególnie w lombardach można się spotkać z dużą ilością takich osób, więc przedsiębiorstwo tylko by traciło.
Inwestuj w biznes
W każde przedsiębiorstwo trzeba inwestować, jeśli chce się stawiać na jego rozwój. Również lombard wymaga inwestycji. Może to być nowy wystrój, a może to być rozwój i przygotowanie się przyjmowanie produktów z kilku nowych branż, czy nawet otwarcie kolejnego oddziału. Ważne, by część zysków po prostu reinwestować, ponieważ to jest zapewnienie sobie przyszłości. Jeśli lombard zarabia na siebie, jednak my nie poprawiamy jego sytuacji, nie inwestujemy nic w niego, to w końcu te zyski się skończą i trzeba będzie wydać naprawdę dużo, aby wrócić do dawnej kondycji.
Żaden pracownik nie może być przypadkowy
W pewnym momencie lombard może stać się na tyle duży i może mieć takie obroty, a także tyle klientów, że sam właściciel może sobie nie poradzić z jego obsługą, dlatego trzeba inwestować w nowych pracowników. Taki pracownik nie może być jednak przypadkowy. Musi on przede wszystkim posiadać wcześniej wymienione umiejętności, powinien także mieć dobry kontakt z klientem. Zwykły sprzedawca nie będzie nadawać się po prostu do tej pracy, bo nie będzie przynosić korzyści. Jeśli za ladą stałby ktoś, kto nie zna się na różnych produktach, kto nie pasjonuje się różnymi dziedzinami, czy też osoba, którą łatwo jest manipulować, to po zatrudnieniu takiej osoby, można już żegnać się z biznesem. Nie warto więc brać pierwszej lepszej osoby, lecz trzeba się przygotować do wyboru.
To ma sprawiać przyjemność
Jeśli już dobrze przygotowałeś się do prowadzenia firmy, to skup się na tym, żeby sprawiało ci to tyle przyjemności, ile tylko jesteś w stanie z tego wykrzesać. To nie ma być przymuszanie siebie do pracy, ponieważ taka praca wtedy w ogóle nie jest efektywna. Trzeba po prostu czuć się w tym dobrze i wtedy będzie to najbardziej efektowne. Ruszaj więc na podbój rynku i daj się poznać, jako właściciel najlepszego lombardu w okolicy.